Stanoviska komise z 12. 12. 2007

Přítomní: Jandourek, Jůn, Klausová, Lipold, Osvaldová, Černý
Omluveni: Bílek, Bystrovová, Velíšek, Kruml

Nová podání
· Stížnost M. Procházky, S. Krumholce a P. Kouta na materiál Plenky jsou dobré i pro kočky, uveřejněný v MFDNES – Jižní Čechy. Stížnost se týkala toho, že v článku uvedený p. Jandejsek údajně není autorem nápadu na zpracování odpadu plenkových kalhotek. Přišlo vyjádření regionální redakce. Autorka článku čerpala informace z tiskové konference a na jejím základě je také uveřejnila. Vedoucí regionální redakce informoval komisi, že stěžovatelům v tomto duchu již odpověděl. Komise bere informaci na vědomí s tím, že novinářka tu byla jen prostředníkem sdělení z tiskové konference.

· Opětovná stížnost Nadi Johanové a Aleše Knappa, tentokrát na Komisi pro etiku – žádají o vyslovení jasného postoje k dopisu šéfredaktora Divadelních novin a znovuprojednání jejich stížnosti. Materiál byl předán kolegyni Bystrovové a komise se k němu vrátí na lednovém zasedání. Komise nicméně předběžně upozorňuje na to, že svá vyjádření dává jak na web SNČR, tak zasílá SNČR, který pak závěry uveřejňuje v nejbližším Mediažurnálu. Což se také stalo. Mediažurnál vychází jako čtvrtletník.

· Stížnost Aleše Knappa na MFDNES, kde byl publikován 9. 12. 2006 článek Věčný disident Stirner. A. Knapp si stěžuje na zásahy redigujícího Josefa Chuchmy do svého textu. Komise se po prostudování materiálu vyjádří na svém lednovém zasedání.

· Stížnost Pavla Černého na článek Ondřeje Formánka v týdeníku Reflex „Proč ubývá vražd“. Jde o informaci o autorech a knize, svého druhu recenzi, kde O. Formánek vyslovuje v závěru svůj názor na překlad. Autor překladu jmenován není. Stížnost se týká toho, že autor článku neuvedl žádný argument, proč považuje překlad za špatný. Byla dotázána redakce Reflexu. Podle jejího vyjádření jde pouze o několik vět na závěr recenze, jejíž meritum je jinde, než v hodnocení překladu. Podle názoru komise se jedná o subjektivní názor O. Formána vyjádřený v publicistickém materiálu, nikoli o zpravodajství. Komise doporučuje, aby se stěžovatel přímo kontaktoval s redakcí.

Dořešená a řešená podání
· Stížnost na periodikum města Šternberk s názvem Šternberské Listy, že příspěvky opozičních zastupitelů bývají nevhodně komentovány. Jedná se opět o další případ regionálního sporu (viz regionální média a tzv. radniční noviny). Přišlo stanovisko ing. Stanislava Pavlíka. Komise se domnívá, že by se mediální diskusí mělo zabývat zastupitelstvo – jak podle informace ing. Pavlíka plánuje v lednu – a pošle zúčastněným dopis.

· Stížnost na periodikum 24 hodin, kde údajně hlavní titulek na první straně „Referendum o OH: Většina říká ano“, je zavádějící, protože doposud žádné oficiální referendum o konání her neproběhlo. Přišla odpověď šéfredaktora  Pavla Procházky. Uvádí, že šlo o profesionální chybu – titulek  na první straně bylo nutno zkrátit a podstatná informace tak vypadla –  nikoli o chybu etickou. Editor byl za zkrácení kritizován. Komise konstatuje, že i podle vyjádření redakce nešlo o záměr, ale o profesní chybu. Stanovisko bude sděleno stěžovateli.

· Stížnost na článek Starostův spor vede obec do náruče exekutora, uveřejněný v časopise Týden na severu 30.10.2007. Ke stížnosti byl přidán rozklad, který má komise k dispozici a byl zaslán redakci k vyjádření. Odpověď zatím nepřišla.

· Stížnost na redakci MFDNES, že převzala text již publikovaný na serveru cream, aniž by redaktor uvedl zdroj – jde o článek z festivalu Hip Hop Kemp. Redakce byla dotázána na stanovisko. Podle informace zástupce šéfredaktora V. Bucherta šlo o formální pochybení, redaktor, který neuvedl zdroj, byl napomenut a stěžovateli se redakce omlouvá. Stanovisko bude sděleno stěžovateli.

· Stížnost na agenturu Korzo, že porušuje uzavřené smlouvy (neplatí honoráře). Jde především o pracovně právní spor, stěžovatelka podala trestní oznámení, komisi tento případ nepřísluší, nicméně agentura byla dotázána na stanovisko. Dne 13. 12. 2007 přišla odpověď. Podle vyjádření redakce: Není pravda, že by s paní stěžovatelkou přestala redakce komunikovat, ani k tomu nikdy neměla důvod. Spíše je tomu naopak. Před zhruba měsícem redakce například hovořila telefonicky s manželem p. stěžovatelky, když se (patrně na její přání) informoval na vydání jednoho článku. Zmíněná zpráva (Kvůli sexu ve městě má zničená kolena) byla agenturou vydána dne 6. srpna, týž den, kdy redakce článek obdržela. Od té doby je klientům k dispozici a oni jej mohou použít, kdy uznají za vhodné. Jak uvádí v odpovědi M. Titzlová : ...“ Umístit materiál na stránky našich klientů sami nemůžeme, protože na jejich stránky přístup nemáme. Možnost přebírat od nás zprávy jim umožňuje přístupové heslo do naší agentury, které od nás dostanou na základě uzavřené smlouvy.“ Na dotaz vedoucí redakce účetní agentury sdělila, že poslední platba z agentury Korzo.cz byla p. stěžovatelce poukázána dne 20.7. 2007. Podle informaci M. Titzlové TA Korzo.cz koupili od společnosti Vogel Burda Publishing až v roce 2003 a součástí kupní smlouvy bylo prohlášení o bezdlužnosti firmy. Dluhy před touto dobou tedy nemohou řešit.
Na závěr agentura ujišťuje, že jakýmkoli oprávněným finančním závazkům se TA Korzo.cz dostát nebrání. Komise bere informaci na vědomí a přepošle stěžovatelce.

· Podnět Pavla France na Pátek Lidových novin: již před časem přišlo jak vyjádření redakce LN, tak další informace od p. France. Stížnost převzal kolega Lipold. Stížnost se týkala především doprovodné koláže. Kolega Lipold v archivu prověřil, zda mohlo dojít v doprovodném obrazovém materiálu k pochybení. Po jednání komise dospěla k následujícímu závěru: Obrazový doprovod včetně obrázku lámy k článku o sektách navozuje konotace, které jsou v tomto případě nežádoucí. Jde především o paragraf e) nepřipustit, aby domněnka byla vydávána za ověřený fakt a zprávy byly deformovány zamlčením důležitých dat. V textu článku se žádné další informace nedovíme, čtenář může být skutečně dezorientován a tento paragraf byl porušen.

· Stížnost na ČT24, která v době přímého přenosu z příletu amerického prezidenta bezprostředně před přistáním vysílala přehledy a popisy všech vražd a zavražděných amerických prezidentů. Autor stížnosti vysílání považuje za neetické, nedůstojné a neodpovídající principům slušnosti. Bylo vyžádáno stanovisko redakce, odpověděl Mgr. Šámal. Doporučuje, aby materiál byl posuzován v kontextu celého vysílání. Podle něj šlo o materiál, který dokresloval celkovou informaci a vysvětloval, proč jsou důležitá bezpečnostní opatření. Mgr.Šámal doporučuje, aby se stěžovatel přímo obracel na ČT. Stanovisko bude sděleno stěžovateli.

· Stížnost na relaci televize Nova Televizní noviny ze dne 26. 5. 2007, kde uvedl reportér Jiří Borovec ve zpravodajské informaci, že se demonstrace iniciativy Ne základnám účastnilo jen několik set lidí. Autor stížnosti tvrdí, že údaj byl zkreslen. Redakce NOVY byla požádána o stanovisko. Úkol stále trvá.

· Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně v podání nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Stížnost byla zaslána k vyjádření příslušnému deníku. Vyjádření zatím nepřišlo, bylo urgováno dopisem.

· Stížnost na deník AHA – titulek Tady prodávají prošlé potraviny! ze dne 20. 3. 2007, autor zkratka (gol), strana 6. Komise doporučila, aby stěžovatel požádal o právo na odpověď. Deníku byl zaslán dopis se žádostí o vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Bylo urgováno.

· Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, bude ještě znovu urgováno.

· Podání na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se marně pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Případ trvá dlouho, nicméně komise se opět na redakci obrátila dopisem. 

Další zasedání komise proběhne 16. ledna 2008 v 18. hodin. Prosíme všechny členy KPE, aby předem potvrdili účast.

Předsedkyně KPR děkuje všem členům za odpovědnou (nehonorovanou) práci a přeje jim hodně sil do roku 2008.

